Loading

Pomóż promować Gamera
polub nas na Facebooku

 

Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan
Paweł Borawski

Nowe życie
leciwego MMO

Lineage II jest dostępne na rynku od dobrych kilku lat. Jakiś czas temu gra przeszła transformację, przechodząc na popularny ostatnio model free-to-play (brak abonamentu, jednak gracze mogą sobie ułatwiać życie za pomocą mikropłatności). W naszym regionie pieczę nad produkcją sprawuje firma Innova, która zapowiedziała stworzenie polskiej wersji językowej.

O przyszłość gry zapytaliśmy Vahana Toghanyana, Product Directora w Innovie:

Lineage II niebawem skończy 10 lat, tymczasem Innova zapowiada polską wersję językową gry. Skąd decyzja o jej stworzeniu?

Rynkiem europejskim zainteresowaliśmy się już w zeszłym roku, a sama Polska ma dla nas wysoki priorytet ze względu na liczbę fanów gier MMORPG, zwłaszcza tych skupionych wokół naszej gry. Lineage II to prawdziwa legenda - ile czasu od premiery by nie minęło, zainteresowanie użytkowników wcale nie słabnie. Dlatego właśnie chcemy, żeby mieli oni możliwość cieszyć się z gry w języku ojczystym, a także aby otrzymali najlepsze wsparcie.

Jak liczna jest Polska społeczność na istniejących serwerach gry? Jak dużą grupę planujecie pozyskać/przeciągnąć po starcie polskiego Lineage II?

W tej chwili na naszych serwerach jest około 10 000 zarejestrowanych osób z Polski. Co do planów na przyszłość, to ciężko przewidzieć jaki wybór podejmą gracze, nie mniej liczymy na spore zainteresowanie po uruchomieniu serwerów.

Co, oprócz nowego języka tekstu w grze, otrzymają polscy gracze?

Chcielibyśmy w tym miejscu podkreślić, że my nie tłumaczymy gry, a ją LOKALIZUJEMY - specjalnie pod kątem polskich graczy. Ten proces zawiera, oprócz samego tłumaczenia istniejącej zawartości gry, przygotowanie polskich wersji językowych wszystkich usług jak np. system płatności czy pomoc techniczna. Oprócz tego, przygotujemy specjalne przedmioty, które trafią do sklepu, a nasi community managerowie będą tworzyć i rozwijać społeczność graczy np. poprzez social media. W zanadrzu mamy jeszcze więcej planów, które będziemy ujawniać wraz z upływem czasu.

Co z regularnością aktualizacji po wprowadzeniu Lineage II PL? Czy polskie wersje nowych treści będą dostarczane równolegle do angielskich i niemieckich?

Chcemy aby aktualizacje do gry były wprowadzane w tym samym czasie, dzięki czemu wszyscy gracze będą mogli czerpać te same doświadczenia z rozgrywki i nikt nie poczuje się dyskryminowany. Oczywiście najważniejsze dla nas jest to, aby wypuszczona przez nas gra była wolna od błędów, co wymaga długotrwałych testów, które czasem mogą opóźnić wydanie aktualizacji. Cały czas pracujemy nad tym, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia takiej sytuacji, dlatego gracze mogą spać spokojnie.

Jak obecnie wyglądają postępy w lokalizacji i ile – szacunkowo – trzeba będzie czekać na jej zakończenie?

Tak jak wcześniej wspominaliśmy, praca nad wydaniem zlokalizowanej wersji gry to nie tylko tłumaczenie samych tekstów. Tę część prac mamy już właściwie za sobą, a teraz skupiamy się na jak najlepszej realizacji zadań, które w dużej mierze leżą po stronie developera.

Czy osoby dopiero co zainteresowane światem Lineage, powinny zacząć zabawę już teraz, czy zaleca się im zaczekanie? Dlaczego?

Osoby zainteresowane Lineage II już teraz mogą zarejestrować się na stronie i grać w angielską wersję gry. Ci którzy chcą grać po polsku, powinni jeszcze trochę zaczekać.

Jak dużym problemem są obecnie pirackie serwery gry? W jaki sposób próbujecie z nimi walczyć?

Kiedy otwieraliśmy serwery w Rosji, zadawano nam takie same pytania. U nas w kraju sytuacja była wcale nie lepsza - liczba pirackich serwerów była olbrzymia. Jednak po otwarciu serwera oficjalnego, ogromna liczba użytkowników natychmiast przeszła do nas, co jest zrozumiałe, bo oferujemy bardzo wysoką jakoś usług i wsparcie dla graczy. Uważamy, że w Polsce sytuacja będzie się rozwijać według podobnego scenariusza.

Czy planujecie realizację innych projektów skierowanych do graczy z Polski? Co jest waszym priorytetem?

Nasza firma ciągle się rozwija i w danej chwili testujemy mnóstwo nowych projektów dla rynku europejskiego . Jednak na razie wszystkie one są jeszcze w tak zwanej fazie początkowej, więc nie możemy podawać więcej szczegółów.

Innova aktywnie promuje e-sport. Czy planujecie działania w tym zakresie, prowadzone w naszym kraju?

Zdecydowanie tak. Ta część rozgrywki jest dla nas bardzo interesująca i planujemy ją rozwijać na wszystkich naszych serwerach. Już w tej chwili przeprowadzamy liczne turnieje PvP na rosyjskich serwerach, a na start polskiego serwera planujemy ogromne zawody pomiędzy klanami.

Na jakie rzeczy gracze przeznaczają najwięcej gotówki, gdy korzystają z mikropłatności w grach Free-to-Play?

Gracze zazwyczaj kupują przedmioty które pomagają im oszczędzać czas i rozwijać szybciej ich postać, np. runy doświadczenia czy mikstury uzupełniające witalność. Oprócz tego bardzo popularne są przedmioty kosmetyczne, pozwalająca na stworzenie unikatowego wyglądu postaci, np. kapelusze i maski.

Czy rynek Polski ma jakieś specyficzne cechy, które są brane pod uwagę podczas dostosowywania gier do zwyczajów naszych graczy?

Zdecydowanie – rynek gier w każdym kraju wygląda inaczej i jesteśmy świadomi różnych potrzeb, czy odmiennych oczekiwań graczy. W czasie pracy nad grą cały czas zbieramy feedback od społeczności, dyskutujemy nad pomysłami, a te najciekawsze z nich przekazujemy do developerów. Oprócz tego, staramy się zapewnić jeszcze więcej zabawy poprzez dedykowane przedmioty, czy eventy nawiązujące do lokalnej kultury. Z naszego doświadczenia wynika, że takie akcje są świetnie odbierane przez społeczność.

Jakie wsparcie społeczności graczy planowane będzie w Lineage II? Czy gracze będą mogli liczyć na specjalne, autorskie eventy wewnątrz gry?

Oczywiście! Gracze będą mogli odczuć obecność i pełne wsparcie ze strony naszych community managerów, poprzez wszystkie kanały, jak np. Facebook, forum gry czy Twitter. Gracze którzy natrafią na problem zawsze znajdą medium, poprzez które będą mogli skontaktować się z naszym zespołem oraz pomocą techniczną, która będzie dostępna po polsku.

Jak będzie wyglądał model płatności w grze? Karty kredytowe nie są popularnym mechanizmem płatności w Polsce. Czy gracze będą nabywać przedmioty poprzez płatności SMS, albo szybkimi przelewami bankowymi?

Zapewnimy szeroką gamę metod płatności dla polskich graczy. Na początek będzie opcja przelewów internetowych przez Skrill/Moneybookers, który obsługuje większość polskich banków. Oprócz tego płatności kartą kredytową, Paypal oraz Paysafecard, a w przyszłości także płatności SMS-owe.

Rozmawiamy z przedstawicielem firmy Innova, wprowadzającej polską wersję gry Lineage II.

 

Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan
Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan
Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan
Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan
Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan
Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan
Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan
Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan
Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan
Innova, Lineage II, free-to-play, wywiad, rozmowa, Vahan Toghanyan

Lineage 2

Zobacz archiwum gamermag.pl

gamer, magazyn, gry wideo, PC, Xbox 360, PlayStation 3, mobilne, publicystyka, recenzje, felietony, zapowiedzi, felietony
gamer, magazyn, gry wideo, PC, Xbox 360, PlayStation 3, mobilne, publicystyka, recenzje, felietony, zapowiedzi, felietony
gamer, magazyn, gry wideo, PC, Xbox 360, PlayStation 3, mobilne, publicystyka, recenzje, felietony, zapowiedzi, felietony
gamer, magazyn, gry wideo, PC, Xbox 360, PlayStation 3, mobilne, publicystyka, recenzje, felietony, zapowiedzi, felietony
gamer, magazyn, gry wideo, PC, Xbox 360, PlayStation 3, mobilne, publicystyka, recenzje, felietony, zapowiedzi, felietony
gamer, magazyn, gry wideo, PC, Xbox 360, PlayStation 3, mobilne, publicystyka, recenzje, felietony, zapowiedzi, felietony
gamer, magazyn, gry wideo, PC, Xbox 360, PlayStation 3, mobilne, publicystyka, recenzje, felietony, zapowiedzi, felietony
gamer, magazyn, gry wideo, PC, Xbox 360, PlayStation 3, mobilne, publicystyka, recenzje, felietony, zapowiedzi, felietony